Alla inlägg under november 2014

Av Isabelle Bringert - 19 november 2014 23:24

Nu har vi varit här i New Plymouth i 2 nätter och det är dags att åka vidare till sista stoppet här på nordön. Vi är snart halvvägs in på tiden som vi har på Nya Zeeland så det är dags att ta sig till sydön, den ska tydligen vara ännu bättre, hur nu det kan vara möjligt? ;)

När vi packat klart väska i morse gick vi en tur ca 5 km till Centre City där bussen till wellington går. ska vänta här nu i några timmar, så vad passar inte bättre än en kaffe på Starbucks?

Vi har ingenting planerat i Wellington men det är huvudstaden och det finns säkert hur mycket som helst att se och göra där! 2 nätett stannar vi.

Vi kommer fram kl 20:40 ikväll så denna dagen blir en resedag.

Av Isabelle Bringert - 19 november 2014 00:07

Vi har just vandrat från den ena sidan av stan till den andra på en väg som går längst stranden. Ca 7 km var det tror jag, det tog oss 1,5 h att gå, men då stannade vi och tog en smoothie på vägen.

Det var ett måsta att gå den långa Strandvägen när man är här i New Plymouth så det kan vi bocka av nu. Det var super coolt.

På bilden kan man se berget Paritutu som vi var på igår, det är en bit bort! Man kan också se att stranden är svart, det är vulkaner som har färgat sanden svart, ser rätt så häftigt ut! ellerhur?

Vi vilar nu en stund och väntar på tvätten innan vi ska hitta på något igen, ut och äta lite kanske :)

imorgon ska vi åka till Wellington och stanna 2 nätter, sen ska vi ta färjan över till sydön! Spännande

Av Isabelle Bringert - 18 november 2014 08:09

Idag åkte vi till New Plymouth, en stad vid västkusten.

Här var det soligt och fint när vi kom fram.

Vi stannar över natten i en stuga med utsikt mot havet.

När vi lämnat den stora väskan gick vi till en fin liten restaurang och käkade.

Sen var det dags för dagens äventyr! Vi besteg Paritutu!!!

Det var super coolt! det började med en jäkla massa trappor, sen tog dem slut och man fick klättra på stenarna och hålla fast sig i en kedja. Det var ganska brant! Det kändes härligt att ha klarat den utmaningen, det blev som en liten kick.

Imorgon ska vi vandra till andra sidan staden längst havet, ska vara en väldigt fin väg! Ca 8km vandring, det blir kul tror jag.

det är kul att ni kommenterar och tycker om att läsa om vad vi har för oss om dagarna, tack

XO

Av Isabelle Bringert - 17 november 2014 21:48

Idag åkte vi från matamata och kom fram till waitomo.

Vi kom fram kl11:00 och fick vår lilla stuga. Vi gick och käkade, laddade upp för äventyret som väntade.

Vi började med Glowworm Cave. Det var super coolt. Vi gick in en grotta där vattnet har format insidan. Det var  under marken och under vattnet.
Sen fick vi en båttur i mörkret där det enda som lyste upp var lysmaskarna på väggarna. Små blåa stjärnliknande prickar överallt, det var magiskt fint!

Black water rafting! Hur coolt var inte det då! Wow, coolaste jag upplevt någonsin tror jag.

Det började med att vi fick ta på oss våtdräkt, hjälm och skor.
Vi Satte oss i en minibuss tillsammans med tre as goa guider med humöret på topp och åkte till grottorna.
Man åker i en svart stor badring i forsar, man hoppar ner från vattenfall och glider runt där nere. Det går liksom inte att förklara med ord hur det känns att vara där nere i mörkret med bara en pannlampan som lyser vägen. Stängde man av lampan var taket fullt med lysmaskar. Det är som att vara i en helt annan värld.
Har tyvärr inga bilder från detta eftersom man inte kunde ha med kamera, men de bilderna som jag har i mitt huvud kommer att stanna för alltid.
Av Isabelle Bringert - 16 november 2014 02:32

Idag har vi varit och besökt Hobbiton! Det är helt sjukt fint och det ser verkligen ut precis som på filmerna.
Vi gick en guidad tur. Hon berättade om de olika husen och hobbitarna. Fick massa fina bilder. Men dem finaste kan jag inte lägga upp för den är på en annan kamera. Har i alla fall några som ni ska få se.
I slutet fick vi var sin gratis öl inne i hobbitbaren, awesome!
Imorgon ska vi till waitomo caves och göra black water rafting. Bokat och klart!
Ligger just nu och vilar mig i sängen medan Kalle lagar tacos, taco söndag är ju ett måste även i Nya Zeeland!

XO
Av Isabelle Bringert - 15 november 2014 09:16

Idag checkade vi ut från det bästa stället hittills kl 10:00.

Vi hade en buss bokad 12:20 så vi satte oss på en klippa vid stranden och tittade på havet och stretchade ut musklerna lite. Det känns i kroppen att man har gått en hel del.
Denna dagen har det bara regnat. Men det gör inte så mycket eftersom den största delen av denna dagen har gått åt till att resa.
Vi kom fram till Matamata kl 18:00.
Vi hade inget boende bokat så vi började leta. Hittade ett motell som var fullbokat, men han ringde till det andra motellet som låg en bit bort och bad dem hålla ett rum till oss. Det visade sig att det rummet vi fick var det sista! Snacka om tur!
Matamata är en väldigt liten stad så det finns inte så många ställen man kan stanna.
Ni fattar inte hur fint det är här på detta motellet. Efter att ha bott i små stugor och komma till detta lyxmotell, wow! Vi har pool, bubbelpool, trädgård, 2 dubbelsängar, morgonrockar, kaffe, kök, fri wi-fi, dvd (hobbit, vi ska ju till hobbiton imorgon ;)
Vi är just nu så jäkla lyckliga bara !
Av Isabelle Bringert - 14 november 2014 03:26

Vi vaknade tidigt (som vanligt) är fortfarande inte riktigt rätt i tid med sömn men det är skönt att sonna tidigt och vara pigg kl 6 på morgonen.

Vi fixade god frukost innan vi packade den lilla väskan och gick.

Från Hahei till Cathedral Cove är det ca 1 h vandring på en sjukt häftig väg. Många backar, upp och ner (det känns i benen nu när man är still ) men wow va coolt!

När vi kom fram la vi oss och solade på den underbart vackra stranden. Man går under en grottliknande tunnel och kommer till en vacker strand! I tunnlen satt det en man och spelade på en didgeridoo

Vi stannade och bara njöt av livet en stund innan vi gick tillbaka.

På Cathedral Cove har en del av Narnia filmen spelats in, det är ju lite häftigt!

vi handlade och lagade mat, nu är vi mätta och nöjda efter en fantastisk upplevelse.

När man går sådär i solen märker man inte att solen tar en hel del, så nu sitter man här jäkligt röd i ansiktet.. Men det hör ju till!

Imorgon har vi bokat en buss som ska ta oss till Matamata där vi ska besöka hobbiton det ser vi fram emot!

Av Isabelle Bringert - 13 november 2014 02:30

Vi kände oss nöjda med hot water beach så vi bestämde oss för att traska vidare. Det blev en 8km lång vandring till Hahei! Vägen hit var super fin, det regnade lite ibland med vi klarade oss ifrån de stora skurarna. Här i Hahei är det hur fint som helst, verkligen super fint! Vi bor i en liten stuga med säng och kylskåp. dusch, toa och kök ligger i ett annat hus lite längre bort, helt okej verkligen och bra pris 30 dollar / per = 180kr

Vi har kollat in stranden och ställen man kan äta och handla, ikväll blir det en pizza!! Inte fått i sig speciellt mycket riktig mat..
Imorgon ska vi besöka Cathedral cove 😎

Man kan ju liksom inte vara ute och resa hela tiden (även om man kanske vill)